• Missie en visie
  • Schoolgids
  • Schooltijden
  • Vakantierooster
  • Extra verlof aanvragen
  • Inschrijven leerlingen
  • Tevredenheidsonderzoek
  • Onderwijs is méér
  • Opvang
  • Leerlingenraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Intern Begeleider
  • Privacy op school
  • Stappenplan afwezigheid leerkracht
  • Schoolondersteuningsprofiel
  • Kanjertraining
    • Kanjer communicatie
    • Veiligheidsprotocol kanjertraining
    • Sociale veiligheidsbeleid
  • Groepen 1-2
    • Groep 1-2A
    • Groep 1-2B
    • Groep 1-2C
  • Groepen 3
    • Groep 3A
    • Groep 3B
  • Groep 4
  • Groepen 5
    • Groep 5A
    • Groep 5B
  • Groep 6A
  • Groep 6/7B
  • Groep 7A
  • Groep 8A
  • Laatste bericht
  • Alle berichten
  • Aan-/afmelden nieuwsbrief

Onderwijs is méér…


De kwaliteit van ons onderwijs wordt voortdurend gemeten en beoordeeld door de inspectie. Het gaat daarbij over alle resultaten op de hoofdvakgebieden rekenen, taal en lezen, inclusief het maatwerk dat wij daarbij bieden aan al onze leerlingen. Wij als school vinden dat er echter nog méér waardevols te ontwikkelen en te ‘meten’ is. Iets wat ons inziens van minstens zoveel waarde is, en wellicht zelfs dé pijler is onder ál het leren. Hieronder een beschrijving daarvan.

 

Sfeer en communicatie

De basis van al ons werken is gelegen in een rustige, vriendelijke, en duidelijke sfeer. Alle mensen die voor het eerst binnenkomen, zowel ouders, als personeel, als leerlingen, als bezoekers, geven aan dat ze zich snel op hun gemak en zich welkom voelen. Dat is geen toeval. Wij maken daar duidelijk werk van. Wij zorgen ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. Wij hanteren daarbij een manier van communiceren, waarbij het oog hebben voor wat de ánder beweegt, het diepere luisteren, en het respectvol kunnen geven van feedback, centraal staan. Wij hebben de zichtbare gedragingen, die we daarbij verwachten van elkaar en de kinderen op een paar overzichtelijke lijstjes gezet. Ook zijn deze lijstjes op posters gedrukt die in alle ruimtes van onze school hangen. In de groep wordt hier dagelijks aandacht aan geschonken, waarbij het begrip LSD centraal staat. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan wederzijds respect en preventie van pesten. Dit o.a. door middel van de zgn. Kanjertraining waarin kinderen leren begrijpen van wat er precies gebeurt bij pesten of ander onaardig gedrag. Hierbij leren zij de juiste ‘volwassen pet’, de ‘witte kanjerpet’ op te zetten en ongewenst gedrag tijdig te (laten) stoppen.

 

Identiteit

De St. Barbaraschool is een Rooms-Katholieke school en is daardoor verbonden met de H. Jacobus de Meerdere parochie in Tuitjenhorn. Wij realiseren ons terdege dat gezinnen tegenwoordig die verbondenheid minder of niet voelen in de thuissituatie.

In voorgaande jaren maakten wij op school vanuit die verbondenheid ruimte voor de voorbereiding op Eerste Communie en Vormsel en werkten we mee aan de maandelijkse gezinsvieringen. Deze vieringen zijn er echter (bijna) niet meer.

Wanneer er kinderen zijn die aan de sacramenten Communie of Vormsel willen meedoen, dan kunnen zij aansluiten bij de voorbereidingen die aangeboden worden door het Samenwerkingsverband Franciscus, waarin de parochies uit Tuitjenhorn, Waarland, ’t Veld en Nieuwe Niedorp samenwerken. Hiervoor kunt u contact opnemen met Mirella Smit (Franciscus-bestuur@ziggo.nl).

Wel verleent de school nog medewerking aan de voorbereiding van de kerstviering voor kinderen, de zgn Herdertjesviering en het Kerstspel op Eerste Kerstdag. Alle leerlingen van de school worden dan uitgenodigd om deel te nemen aan het Kerstkoor én/of het Kerstspel. Dit vindt plaats in de periode november/december. Uiteraard is de keuze om hieraan mee te doen geheel vrij.

 

Samenwerken en zelfstandig werken

Wij besteden veel tijd en aandacht aan het leren samenwerken en zelfstandig werken. Bij het samenwerken speelt het toepassen van eerder genoemde communicatieve vaardigheden een belangrijke rol. Bij beide vaardigheden leren wij de leerlingen aan dat het niet uitmaakt of dat zich binnen of buiten het directe gezichtsveld van de leerkracht afspeelt.

 

Thematisch-onderzoekend leren

Wij zoeken in ons onderwijs steeds naar een goede balans tussen ‘gestuurd, aangestuurd worden door de leerkracht’ en ‘ruimte geven aan ideeën, wensen en initiatieven van de leerlingen’.
Dit laatste krijgt met name vorm in het ‘thematisch-onderzoekend leren’. Hierbij worden thema’s uit met name vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en biologie vanuit onderzoeksvragen van de leerlingen uitgewerkt. Hierbij is er ruimte voor meervoudige intelligentie. In deze thema’s werkt elke leerling, zelf en in groepjes, eigen stukjes uit, die samen als groep en school weer in een groot geheel samenkomen. De thema’s worden doorgaans afgesloten met een tentoonstelling of een ander soort creatieve presentatie. Hierbij spelen, naast eigen leermotivatie en samenwerken, presentatievaardigheden een voorname rol. Deze thema-afsluitingen worden door vele ouders en grootouders bezocht en gewaardeerd, waardoor er weer ruimte is voor ontmoeting en dialoog over wat de leerlingen zoals doen op school.

Wij denken en ervaren dat bovengenoemde aspecten dé basis en absolute voorwaarde zijn voor ál het ‘schoolse leren’ en voor het ont-wikkelen van het unieke in elk kind en goed burgerschap. Daarmee op weg naar volwassen worden, waarin de kinderen, naast kennis, waarden meenemen, uitdragen en doorgeven die voor een duurzaam behoud van aarde en samen-leving van groot belang zijn;
kinderen die;
• goed, respectvol, communiceren
• oog hebben voor de ander
• kunnen samenwerken
• goed kunnen reflecteren op eigen en andermans product
• eigen talenten ont-dekken en laten uitgroeien
• zelfstandig problemen kunnen oplossen
• met trots iets kunnen presenteren
• een brede kijk hebben op thema’s uit de wereld.

Laatste nieuws

Jeugtriatlon Dirkshorn

Meer

Een bericht aan alle gescheiden ouders

Meer

Meer nieuws

Agenda

Studieweek (leerlingen vrij)

09 juni 2025

Sportdag groepen 3, 4 en 5

19 juni 2025

sportdag groep 3,4,5

19 juni 2025 - 08:30 uur

Blosse kids expeditie

19 juni 2025 - 09:30 uur

rapportagegesprekken groep 3 t/m 7

23 juni 2025

Meer agenda

Agenda

  • 09 juni
  • 19 juni
  • 19 juni
  • 23 juni

Contactgegevens

Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
t: 0226 391778
info@sintbarbaraschool.nl

Routeplanner

Contact


Sint Barbaraschool
Dorpsstraat 35
1747 HA Tuitjenhorn
tel. 0226-391778
info@sintbarbaraschool.nl

 

Zoeken

De School


  • Missie en Visie
  • De Schoolgids
  • Schooltijden
  • [noImage|NL|link;DWNLD;direct;53258|nvt|Verkeersgids]
  • Onderwijs is meer
  • Inschrijven leerlingen
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Vakantierooster

Nieuwsbrief


Aanmelden nieuwsbrief

 

Op zoek naar kinderopvang?


Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang en onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

Locatie


Aangesloten bij


Blosse

 

Copyright 2025 - Barbaraschool
Inloggen | Design by Panter reklame